Heb je na een lange tijd weer gesport en heb je last van spierpijn? Wat helpt allemaal tegen de spierpijn? Je kunt via meerdere soorten manieren de spierpijn verminderen. Het masseren van de spieren met warme olie is handig, want het verbetert de bloedcirculatie en afvoer van afvalstoffen. Je moet niet hard drukken op de spieren als je het hard aan het masseren bent dan kun je zelfs daardoor meer spierpijn krijgen. Wanneer je het zacht en rustig aan het masseren bent dan kan het wel de spierpijn verhelpen. Je moet blijven bewegen met de spieren. Wanneer je hebt gesport dan moet je het gaan afbouwen met kilo’s of met de snelheid. Heb je dit allemaal gedaan? De kans is dan veel kleiner dat je veel spierpijn gaat krijgen.

Hoe vermijd ik spierpijn?

Wil je zo goed mogelijk spierpijn vermijden? Je kunt dat doen op meerdere soorten manieren. Je kunt eerst je spieren warm maken door het goed te bewegen en te strekken. Gebruik je kilo’s? Bouw rustig op met de kilo’s, zodat je spieren dus ook warmer kunnen worden. Kan je niet meer verder? Je moet dan ook niet meer verder gaan, luister goed naar je lichaam. Zorg voor voldoende nachtrust, zodat je spieren ook genoeg rust kunnen hebben. Blijf in beweging na het sporten, zodat de spieren nog warm blijven na het sporten en je het dus ook rustig afbouwt. Zorg voor een goede cooling down. Schud je benen en armen los na de training en doe het rustig aan.

Hoe gaat je spierpijn eerder weg?

Je kunt ook een warme bad of douche nemen. Door de warmte zetten je bloedvaten uit. Dit helpt het om de spierpijn te verzachten. Je kunt ook nog in het bad gaan en bad melk in het bad doen. Hiermee herstellen je spieren nog sneller. Je moet genoeg magnesium eten, waardoor je spieren sneller herstellen. In veel soorten voedsel zit magnesium een paar voorbeelden hiervan zijn: noten, zaden, chocolade, peulvruchten, banaan, avocado, spinazie en melkproducten. Je hebt ook magnesium tabletten. Dat zijn tabletten waar alleen magnesium in zit. Je kunt het met water innemen, waardoor je geen ander soort voedsel hoeft te eten waar ook magnesium in hoeft te zitten. Je hebt ook genoeg eiwitten nodig. Wanneer je hebt gesport met kilo’s dan komen er scheurtjes in je spieren, waardoor je dus spierpijn krijgt. Eiwitten die vullen de scheurtjes en zo gaat de spierpijn eerder weg. Je kunt ook een massage gun of massagerollers gebruiken. Je bloed stroomt door het masseren sneller, waardoor de spierpijn eerder weg kan gaan.